Vrijwilligersverhaal van de maand

Vrijwilligersverhaal van de maand

Elke maand zetten we een vrijwilligersverhaal centraal. Verhalen die inspireren!
Vrijwilligerswerk is er voor iedereen:  met elkaar, voor elkaar

 

februari 2022๐—›๐˜‚๐—ถ๐˜€๐—ฏ๐—ฒ๐˜‡๐—ผ๐—ฒ๐—ธ ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐—ธ๐˜ ๐—ด๐—ฟ๐—ผ๐˜๐—ฒ ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฟ๐˜‚๐—ธ ๐—ผ๐—ฝ ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐˜„๐—ถ๐—น๐—น๐—ถ๐—ด๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ž๐—ฎ๐—ฝ

Op een koude decemberdag ging een vrijwilligster van de afdeling Hulpsaam van de Kap langs bij een mevrouw die om hulp had gevraagd. Een huisbezoek dat grote indruk op haar maakte. โ€œWe zitten samen in haar woonkamerโ€, vertelt de vrijwilligster. โ€œZij zit op de stoel naast het raam en ik op de bank tegenover haar. Het is koud in huis, de luxaflexen zitten praktisch dicht, waardoor het huis donker lijkt.โ€

Mevrouw huilt. โ€œIk ben zo moe en voel me ziekโ€, zegt ze. โ€œNiemand helpt me en ik maak me grote zorgen om mijn moeder. Zij heeft dementie en krijgt geen hulp meer omdat er niemand beschikbaar is.โ€ Twee keer per dag gaat ze naar het appartement van haar moeder om medicijnen te geven en om haar te helpen met het eten. Mevrouw maakt zich grote zorgen. "Laatst was moeder handdoeken aan het drogen op de gietijzeren potkachel, de bruine vlekken zaten al in de handdoeken."

De vrijwilligster: โ€œIk zie een vrouw vol van machteloosheid. Zelf ziek en toch belast met de volledige zorg voor haar moeder omdat de thuiszorg vanwege corona is afgeschaald. De boodschappen die ze normaliter online bestelt kunnen nu op zijn vroegst pas volgende week geleverd worden. Maar ze heeft nรบ eten en drinken nodig. Ik heb de boodschappentas gepakt en ben voor haar naar de supermarkt gegaan, zodat ze weer voor even is geholpen.โ€

Terug op kantoor bespreekt de vrijwilligster met haar coรถrdinator wat ze aangetroffen heeft. Met deze kennis kan de coรถrdinator kijken wat voor vervolgacties er ondernomen moeten worden.

Wilt u ook het verschil maken voor iemand die het moeilijk heeft? Meld u dan aan als vrijwilliger bij de Kap. Bel voor meer informatie met Nathalie Postma op 055 529 55 20.